måndag, januari 29, 2007

Klänning med puff

Klänning, inspirerad av PoP-klänning med resår i ärmar och halslinning. Second hand-tyg från kompis P. Mönster (nattlinne) från Sy till barnen. Det enda speciella med den här klänningen är att jag har satt ett gummiband i halslinningen för att den skulle bli lite rynkad. Jag tog ett sånt där svart band, typ som man har som dragsko längst ner på träningskläder, alltså inte ett platt gummiband utan mer som ett vanligt elastiskt snöre. Detta drog jag i den tunnel som snedslån bildar, hade alltså inte sytt ihop den i ändarna. Eftersom klänningen går att öppna på höger axel sydde jag sedan fast gummibandet i varje ända. Nedersömmen ser lite konstig ut, det är den gamla fållningen när tyget var en gardin. Ev kommer jag också att sy in den något, den är lite onödigt bred tycker jag. Är inte riktigt överens med storlekarna som dottern drar just nu.

Det känns som om allt jag syr just nu blir lite hafsigt, dottern är numera smått livsfarlig och stoppar precis allt i munnen. Hon tycker att det är väldigt intressant med symaskinspedalen, idag har hon "hjälpt till" flera gånger, som tur är har jag inte haft något finger i vägen. Hon är makalöst uppfinningsrik!

Svårighetsgrad: 2, könsneutral: nä inte direkt.

0 comments: