onsdag, januari 10, 2007

Soldräkt

Fick en idé från Maria G (tackar!!) om att sy en solhatt till solsemestern. Har skrapat ihop samtliga sparpengar och drar iväg med familjen till Mauritius den sista januari! Sen är det dags att börja jobba igen.

Passade även på att sy en overall som var tänkt att ha korta ärmar och ben men som blev större än vad jag trodde. Tyg från Tygvaruhuset Kilotex, se även här. Orange snedslå från åhlens. Mönster från Sy till barnen (mer info se höger meny under Böcker). Overallen gjordes med kortare ärmar och ben och ett smalare liv, detta gjorde jag genom att markera på mönstret när jag ritade av det och sedan flytta avritningspappret inåt, man hoppar alltså över några cm tex över axlarna så att mönstret blir smalare. Overallen har tryckknappar i grenen, jag sydde ihop hela overallen förutom i grenen och fållade framstycket och bakstycket från ben till ben och satte sedan i vanliga taggtryckknappar som jag också köpt på kilotex. (Jag har dock fått tipset om att dessa finns billigare på Slöjddetaljer.) Ryggsömmen syddes inte ihop ända upp utan jag lämnade ett sprund som stängs med en liten flärp och kardborreband, detta blev inte så bra, bättre att sy i en dragkedja. Jag var dock lite orolig för att sätta knappar av metall eller dragkedjor uppe vid axlarna eftersom solen kan göra dem väldigt varma.

Eftersom tyget var tunt så sydde jag två mössor varav den ena blev foder. Mönstret (från Sy till barnen) bestod av två halvcirklar och en rektangel som sedan syddes ihop med ett runt brätte, detta gick snabbt att sy. Sedan satte jag de två hattarna aviga mot aviga och satte en snedslå runt ytterkanten på brättet. Eftersom dottern har ett ganska litet huvud försökte jag göra mönstret mindre genom att strunta i sömsmånen men det gjorde att hålet i brättet blev lite stort och jag fick rynka tyget för att få ihop brätte och kulle. Detta blev iofs lite gulligt men det var egentligen inte så jag hade tänkt mig... Det finns även ett solhattsmönster i Baby Cool. Namnlapp i vanlig ordning från Mina Namnband.

Svårighetsgrad (1=lätt 3=medelsvårt 5=galet avancerat): Hatten: 2, overallen 2-3

6 comments:

Malin sa...

Jättefint! Vad söt hon är :) Jag har letat efter boken du skriver om på alla möjliga ställen men misslyckats, skulle väldigt gärna vilja ha den. Den finns på biblioteket men är försenad och helst vill jag ha den i min ägo! Vad underbart det låter med Mauritius, speceillt nu när blötsnön yr utanför fönstret.

KnåpModern sa...

tack, vad snällt.
Jag såg att boken fanns på tradera just nu: http://www.tradera.com/auction/aid_37841684
Orkar man så kan man annars leta igenom denna lista med antikvariat
http://www.martling.pp.se/antikvariat.htm

Det ska bli superhärligt att komma iväg!! Jag räknar dagarna.

Malin sa...

Jag såg också auktionen på tradera, så nu ska det väl fixa sig :)

Äventyr sa...

Hej! Kikar in pa favoritbloggen fran Las Palmas. Villes solhatt funkar bra iallafall, trots riktigt soligt vader. Snostorm kanns oerhort avlagset.

Ha en underbar resa till Mauritsius! Det ar JATTEKUL att aventyra med sin lilla kompis, val investerade pengar...

//Maria

KnåpModern sa...

vad roligt med hälsning från Las Palmas! Jag ser fram emot resann jättemycket, det ska bli ljuvligt!

Anonym sa...

Jag har också letat efter boken, men är den verkligen värd så mycket pengar. Nu är den uppe i över 500 kr på Tradera, och för några dagar sedan gick den för 770 kr på Tradera. Är den så bra???

Anna på www.ponny.nu