lördag, mars 17, 2007

La/Møf-byxorna

La/Møf-byxorna från tidningen Kreative kvinnor. De är i piratlängd och i en något förminskad storlek 92 som var den minsta storleken på mönsterarket. Det var kul att sy nåt sånt här som är lite mer skräddat! Jag valde att sätta brun snedslå (från åhlens) på kanterna, det var inte så på mönstret men jag tyckte att det skulle bli för tråkigt annars med det gröna tyget (kommer fö från Ikea). Sedan satte jag bara gummiband i sidorna för att framfickan inte skulle bli för rynkad. Det är lite svårt att fota dem liggande eftersom de är lite mer figuranpassade, de kommer bäst till sin rätt när de är utfyllda.

Byxorna är svängda nertill vilket ser snyggt ut, de är något längre fram. Sedan har de en känguruficka fram och liten ficka med lock där bak. Det svåraste med dessa byxor var egentligen att formen betyder mer, att man måste vara noga med mönstret och med tillskärningen för att det ska bli bra. Vet inte om det blev jättebra med rynkningen i sidorna men förhoppningsvis okej (de är fortfarande lite stora för dottern, de är tänkta att passa till sommaren).

Tyget påverkar modellens utseende rätt mycket. Kanske blev det här tyget lite för "guldlockigt barn i ljusa linnekläder", det hade kanske varit snyggare med något lite tuffare tyg. Hade jag inte använt den bruna snedslån tror jag att det hade blivit alldeles för mesigt. Men det är definitivt ett mönster jag kan tänka mig att använda igen, även om det är mer tidskrävande. Det är en mer arbetad modell och det syns (även om det syns lite dåligt på bilderna).

Svårighetsgrad: 3-4

6 comments:

Gekko sa...

De ser ju riktigt coola ut! Vore roligt att se den på modellen när hon växt in i den!

Anonym sa...

är inte kängrufickan uppochner? inte för att det spelar nån roll, det blev ju görbra, jag bara undrar.

KnåpModern sa...

Kajsa: suck! Du har helt rätt, blev lite matt när jag upptäckte det... Men efter visst sprättningsarbete är fickan på rätt håll!!

Annika sa...

Vad mycket fint du gör! Tror bestämt att jag länkar till dig på min nystartade virkblogg :)

Anonym sa...

fast det blev ju mycket bättre nu faktiskt, jag är impad av att du orkade fixa dom!
jag sprättade också fickor häromdan, bakfickor på ett par jeans som jag råkade sätta dom för högt på...

KnåpModern sa...

annika, tack!

Kajsa, ja men rätt ska vara rätt ändå! ;-)